ये घटना क्रम क्या बता रहा है?- श्री राम कृष्ण व विवेकानन्द काल
बुधवार, 18 फरवरी, 1836 (कलियुग के प्रारम्भ के 4937 वर्ष बाद का दिनांक)
- भारत के प्रथम स्वतन्त्रता - शारीरिक स्वतन्त्रता आन्दोलन का समय।
- कलकत्ता (वर्तमान में कोलकाता) से सत्तर मील दूर पश्चिम में कमारपुकुर ग्राम में गदाधर का जन्म जो बाद में अपने मन की अवस्था के कारण श्री रामकृष्ण परमहंस के नाम से प्रसिद्ध हुये।
”परमहंस अवस्था को प्राप्त होने पर सभी कर्म छूट जाते है तब मनुष्य सदा भगवान का स्मरण मनन और ध्यान करता रहता है उसका मन सदा भगवान से युक्त रहता है। यदि वह कभी कुछ कर्म करता है तो वह केवल लोक शिक्षा के लिए होता है। चाहे जो व्यक्ति गुरू नहीं हो सकता जब एक बड़ा भारी शहतीर पानी पर तैरता है तो उस पर पशु भी बैठकर आगे निकल जाते है। किन्तु एक सड़ियल लकड़ी के टुकडे़ पर यदि कौआ भी बैठ जाय तो वह उसको लेकर डूब जाती है। इसीलिए प्रत्येक युग मंे मनावजाति को शिक्षा देने के लिए भगवान गुरू रूप में अवतीर्ण होते है। एकमात्र सच्चिदानन्द ही गुरू हैं।“
- रामकृष्ण परमहंस
सोमवार, 12 जनवरी, 1863
- भारत के प्रथम स्वतन्त्रता - शारीरिक स्वतन्त्रता आन्दोलन का समय।
- पश्चिम बंगाल के बाँकुड़ा जिले के जयरामबटी नामक गाँव में नरेन्द्र नाथ दत्त का जन्म जो बाद में स्वामी विवेकानन्द के नाम से प्रसिद्ध हुये। इनकी माता का नाम श्रीमती भुवनेश्वरी तथा पिता का नाम श्री विश्वनाथ था जो एक धर्मनिष्ठ ब्राह्मण थे। वाराणसी के विश्वेश्वर महादेव की अराधना से प्राप्त होने के कारण, माता ने वीरेश्वर नाम दिया और प्रेम से ”विले“ पुकारती, परन्तु पिता ने नरेन्द्रनाथ नाम दिया। बचपन से ही ये नटखटी और जिज्ञासु प्रकृति के थे। नरेन्द्र की बुद्धि बचपन से ही तीव्र थी और परमात्मा को पाने की लालसा भी प्रबल थी।
रविवार, 11 सितम्बर 1893
- भारत के प्रथम स्वतन्त्रता - शारीरिक स्वतन्त्रता आन्दोलन का समय।
- स्वामी विवेकानन्द (उम्र 30 वर्ष 7 माह 29 दिन ) का अमेरिका के शिकागो में आयोजित विश्वधर्म संसद में ऐतिहासिक वकृतता।
जून, 1893 से दिसम्बर, 1896 तक
- भारत के प्रथम स्वतन्त्रता - शारीरिक स्वतन्त्रता आन्दोलन का समय।
- स्वामी विवेकानन्द (उम्र 34 वर्ष तक) का पश्चिमी देशों में अनेक वकृतताएँ। मुख्य बिन्दु-
”हिन्दू भावों को अंग्रेजी में व्यक्त करना, फिर शुष्क दर्शन, जटिल पौराणिक कथाएँ और अनूठे आश्चर्यजनक मनोविज्ञान से ऐसे धर्म का निर्माण करना, जो सरल, सहज और लोकप्रिय हो और उसके साथ ही उन्नत मस्तिष्क वालों को संतुष्ट कर सके- इस कार्य की कठिनाइयों को वे ही समझ सकते हैं, जिन्होंने इसके लिए प्रयत्न किया हो। अद्वैत के गुढ़ सिद्धान्त में नित्य प्रति के जीवन के लिए कविता का रस और जीवन दायिनी शक्ति उत्पन्न करनी है। अत्यन्त उलझी हुई पौराणिक कथाओं में से जीवन प्रकृत चरित्रों के उदाहरण समूह निकालने हैं और बुद्धि को भ्रम में डालने वाली योगविद्या से अत्यन्त वैज्ञानिक और क्रियात्मक मनोविज्ञान का विकास करना है और इन सब को एक ऐसे रुप में लाना पड़ेगा कि बच्चा-बच्चा इसे समझ सके।“
- स्वामी विवेकानन्द
”शिक्षा का मतलब यह नहीं है कि तुम्हारे दिमाग में ऐसी बहुत सी बातें इस तरह से ठूंस दी जाये, जो आपस में लड़ने लगे और तुम्हारा दिमाग उन्हें जीवन भर हजम न कर सकें। जिस शिक्षा से हम अपना जीवन निर्माण कर सकंे, मनुष्य बन सके, चरित्र गठन कर सकें और विचारों का सांमजस्य कर सके, वही वास्तव में शिक्षा कहलाने योग्य है। यदि तुम पाँच ही भावों को हजम कर तद्नुसार जीवन और चरित्र गठन कर सके तो तुम्हारी शिक्षा उस आदमी की अपेक्षा बहुत अधिक है जिसने एक पूरी की पूरी लाइब्रेरी ही कठंस्थ कर ली है।“
- स्वामी विवेकानन्द
”उसी मूल सत्य की फिर से शिक्षा ग्रहण करनी होगी, जो केवल यहीं से, हमारी इसी मातृभूमि से प्रचारित हुआ था। फिर एक बार भारत को संसार में इसी मूल तत्व का-इसी सत्य का प्रचार करना होगा। ऐसा क्यों है? इसलिए नहीं कि यह सत्य हमारे शास्त्रों में लिखा है वरन् हमारे राष्ट्रीय साहित्य का प्रत्येक विभाग और हमारा राष्ट्रीय जीवन उससे पूर्णतः ओत-प्रोत है। इस धार्मिक सहिष्णुता की तथा इस सहानुभूति की, मातृभाव की महान शिक्षा प्रत्येक बालक, स्त्री, पुरुष, शिक्षित, अशिक्षित सब जाति और वर्ण वाले सीख सकते हैं। तुमको अनेक नामों से पुकारा जाता है, पर तुम एक हो। तथाकथित समाज-सुधार के विषय में हस्तक्षेप न करना क्योंकि पहले आध्यात्मिक सुधार हुये बिना अन्य किसी भी प्रकार का सुधार हो नहीं सकता, भारत के शिक्षित समाज से मैं इस बात पर सहमत हूँ कि समाज का आमूल परिवर्तन करना आवश्यक है। पर यह किया किस तरह जाये? सुधारकों की सब कुछ नष्ट कर डालने की रीति व्यर्थ सिद्ध हो चुकी है। मेरी योजना यह है, हमने अतीत में कुछ बुरा नहीं किया। निश्चय ही नहीं किया। हमारा समाज खराब नहीं, बल्कि अच्छा है। मैं केवल चाहता हूँ कि वह और भी अच्छा हो। हमे असत्य से सत्य तक अथवा बुरे से अच्छे तक पहुँचना नहीं है। वरन् सत्य से उच्चतर सत्य तक, श्रेष्ठ से श्रेष्ठतर और श्रेष्ठतम तक पहुँचना है। मैं अपने देशवासियों से कहता हूँ कि अब तक जो तुमने किया, सो अच्छा ही किया है, अब इस समय और भी अच्छा करने का मौका आ गया है।“
- स्वामी विवेकानन्द
”एक बात पर विचार करके देखिए, मनुष्य नियमों कांे बनाता है या नियम मनुष्य को बनाते हैं? मनुष्य रुपया पैदा करता है या रुपया मनुष्य पैदा करता है? मनुष्य कीर्ति और नाम पैदा करता है या कीर्ति और नाम मनुष्य को पैदा करते हैं? मेरे मित्रों, पहले मनुष्य बनिये, तब आप देखेंगे कि वे सब बाकी चीजें स्वयं आपका अनुसरण करेंगी परस्पर के घृणित द्वेषभाव को छोड़िये और सदुद्देश्य, सदुपाय, सत्साहस एवं सदीर्घ का अवलम्बन किजिए। आपने मनुष्य योनि में जन्म लिया है तो अपनी कीर्ति यहीं छोड़ जाइये।
-स्वामी विवेकानन्द
”निष्क्रियता, हीनबुद्धि और कपट से देश छा गया है। क्या बुद्धिमान लोग यह देखकर स्थिर रह सकते हैं? रोना नहीं आता? मद्रास, बम्बई, पंजाब, बंगाल-कहीं भी तो जीवनी शक्ति का चिन्ह दिखाई नहीं देता। तुम लोग सोच रहे हो, ‘हम शिक्षित हैं’ क्या खाक सीखा है? दूसरों की कुछ बातों को दूसरी भाषा में रटकर मस्तिष्क में भरकर, परीक्षा में उत्तीर्ण होकर सोच रहे हो कि हम शिक्षित हो गये हैं। धिक्धिक्, इसका नाम कहीं शिक्षा है? तुम्हारी शिक्षा का उद्देश्य क्या है? या तो ? क्लर्क बनना या एक वकील बनना, और बहुत हुआ तो क्लर्की का ही दूसरा रूप एक डिप्टी मजिस्टेªट की नौकरी यही न? इससे तुम्हे या देश को क्या लाभ हुआ?
- स्वामी विवेकानन्द
”सिर्फ पुस्तकों पर निर्भर रहने से मानव-मन केवल अवनति की ओर जाता है। यह कहने से और घोर नास्तिकता क्या हो सकती है कि ईश्वरीय ज्ञान केवल इस पुस्तक में या उस शास्त्र में आबद्ध है।“
- स्वामी विवेकानन्द
”सामाजिक व्याधि का प्रतिकार बाहरी उपायों द्वारा नहीं होगा; हमें उसके लिए भीतरी उपायों का अवलम्बन करना होगा-मन पर कार्य करने की चेष्टा करनी होगी। चाहे हम कितनी ही लम्बी चैड़ी बातें क्यों न करें, हमें जान लेना होगा कि समाज के दोषों को दूर करने के लिए प्रत्यक्ष रूप से नहीं वरन् शिक्षादान द्वारा परोक्ष रूप से उसकी चेष्टा करनी होगी।“
- स्वामी विवेकानन्द
”सुधारकों से मैं कहूंगा कि मैं स्वयं उनसे कहीं बढ़कर सुधारक हूँ। वे लोग इधर-उधर थोड़ा सुधार करना चाहते हैं- और मैं चाहता हूँ आमूल सुधार। हम लोगों का मतभेद है केवल सुधार की प्रणाली में। उनकी प्रणाली विनाशात्मक है और मेरी संघटनात्मक। मैं सुधार में विश्वास नहीं करता, मैं विश्वास करता हूँ स्वाभाविक उन्नति में।“ - स्वामी विवेकानन्द
”बहुत दिनों तक मास्टरी करने से बुद्धि बिगड़ जाती है। ज्ञान का विकास नहीं होता। दिन रात लड़कों के बीच रहने से धीरे- धीरे जड़ता आ जाती है; इसलिए आगे अब मास्टरी न कर। मेरे पिताजी यद्यपि वकील थे, फिर भी मेरी यह इच्छा नहीं कि मेरे परिवार में कोई वकील बने। मेरे गुरुदेव इसके विरोधी थे एवं मेरा भी यह विश्वास है कि जिस परिवार के कुछ लोग वकील हो उस परिवार में अवश्य ही कुछ न कुछ गड़बड़ी होगी। हमारा देश वकीलों से छा गया है-प्रतिवर्ष विश्वविद्यालयों से सैकड़ों वकील निकल रहे हैं। हमारी जाति के लिए इस समय कर्मतत्परता तथा वैज्ञानिक प्रतिभा की आवश्यकता है।“
- स्वामी विवेकानन्द
”लोगों को यदि आत्मनिर्भरशील बनने की शिक्षा नहीं दी जाय तो जगत के सम्पूर्ण ऐश्वर्य पूर्ण रुप से प्रदान करने पर भी भारत के एक छोटे से छोटे गाँव की भी सहायता नहीं की जा सकती। शिक्षा प्रदान हमारा पहला काम होना चाहिए, चरित्र एवं बुद्धि दोनों के ही उत्कर्ष साधन के लिए शिक्षा विस्तार आवश्यक है“
- स्वामी विवेकानन्द
”अनुभव ही ज्ञान का एक मात्र स्रोत है। विश्व में केवल धर्म ही ऐसा विज्ञान है जिसमें निश्चयत्व का अभाव है, क्योंकि अनुभव पर आश्रित विज्ञान के रूप में उसकी शिक्षा नहीं दी जाती। ऐसा नहीं होना चाहिए। परन्तु कुछ ऐसे लोगों का एक छोटा समूह भी सर्वदा विद्यमान रहता है, जो धर्म की शिक्षा अनुभव के माध्यम से देते हैं। ये लोग रहस्यवादी कहलाते हैं। और वे हरेक धर्म में, एक ही वाणी बोलते हैं। और एक ही सत्य की शिक्षा देते हैं। यह धर्म का यथार्थ विज्ञान है। जैसे गणित शास्त्र विश्व के किसी भी भाग में भिन्न-भिन्न नहीं होते। वे सभी एक ही प्रकार के होते है तथा उनकी स्थिति भी एक ही होती है। उन लोगों का अनुभव एक ही है और यही अनुभव धर्म का रूप धारण कर लेता है।“ - स्वामी विवेकानन्द
”धर्म तात्त्विक (आध्यात्मिक) जगत के सत्यों से उसी प्रकार सम्बन्धित है, जिस प्रकार रसायन शास्त्र तथा दूसरे भौतिक विज्ञान भौतिक जगत के सत्यों से। रसायन शास्त्र पढ़ने के लिए प्रकृति की पुस्तक पढ़ने की आवश्यकता है। धर्म की शिक्षा प्राप्त करने के लिए तुम्हारी पुस्तक अपनी बुद्धि तथा हृदय है। सन्त लोग प्रायः भौतिक विज्ञान से अनभिज्ञ ही रहते हैं। क्योंकि वे एक भिन्न पुस्तक अर्थात् आन्तरिक पुस्तक पढ़ा करते हैं; और वैज्ञानिक लोग भी प्रायः धर्म के विषय में अनभिज्ञ ही रहते हैं क्योंकि वे भी भिन्न पुस्तक अर्थात् वाह्य पुस्तक पढ़ने वाले हैं।“ - स्वामी विवेकानन्द
”आखिर इस उच्च शिक्षा के रहने या न रहने से क्या बनता बिगड़ता है? यह कहीं ज्यादा अच्छा होगा कि यह उच्च शिक्षा प्राप्त कर नौकरी के दफ्तरों को खाक छानने के बजाय लोग थोड़ी सी यान्त्रिक शिक्षा प्राप्त करे जिससे काम-धन्धे में लगकर अपना पेट तो भर सकेंगे।“
- स्वामी विवेकानन्द
”मैं अपने मनश्चक्षुओं से देख रहा हूँ कि भावी सर्वांगपूर्ण भारत वैदान्तिक मस्तिष्क और इस्लामी देह लेकर, इस विवाद-विश्रृंखला को चीरते हुये, महामहिमान्वित और अपराजेय शक्ति से युक्त होकर जागृत हो रहा है। मेरे भाई बिना अवरोध के कोई भी अच्छा काम नहीं हो सकता। जो अन्त तक प्रयत्न करते हैं उन्हें सफलता प्राप्त होती है। मेरा विश्वास है कि जब एक जाति, एक वेद, शान्ति और एकता होंगी तब सतयुग आयेगा। वह सतयुग का विचार ही भारत को पुनः जीवन प्रदान करेगा। विश्वास रखो।“
- स्वामी विवेकानन्द
”समग्र संसारका अखण्डत्व, जिसकें ग्रहण करने के लिए संसार प्रतीक्षा कर रहा है, हमारे उपनिषदों का दूसरा भाव है। प्राचीन काल के हदबन्दी और पार्थक्य इस समय तेजी से कम होते जा रहे हैं। हमारे उपनिषदों ने ठीक ही कहा है- ”अज्ञान ही सर्व प्रकार के दुःखो का कारण है।“ सामाजिक अथवा आध्यात्मिक जीवन की हो जिस अवस्था में देखो, यह बिल्कुल सही उतरता है। अज्ञान से ही हम परस्पर घृणा करते है, अज्ञान से ही एक दूसरे को जानते नहीं और इसलिए प्यार नहीं करते। जब हम एक दूसरे को जान लेगे, प्रेम का उदय हेागा। प्रेम का उदय निश्चित है क्योंकि क्या हम सब एक नहीं हैं? इसलिए हम देखते है कि चेष्टा न करने पर भी हम सब का एकत्व भाव स्वभाव से ही आ जाता है। यहाँ तक की राजनीति और समाजनीति के क्षेत्रो में भी जो समस्यायें बीस वर्ष पहले केवल राष्ट्रीय थी, इस समय उसकी मीमांसा केवल राष्ट्रीयता के आधार पर और विशाल आकार धारण कर रही हैं। केवल अन्तर्राष्ट्रीय संगठन, अन्तर्राष्ट्रीय विधान ये ही आजकल के मूलतन्त्र स्वरूप है।“
- स्वामी विवेकानन्द
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What is the sequence of events telling us? - Shri Ram Krishna and Vivekananda period
Wednesday, February 18, 1836 (dated 4937 years after the beginning of Kali Yuga)
- First freedom of India - Time for physical freedom movement.
- Birth of Gadadhar in Kamarpukur village, seventy miles west of Calcutta (present-day Kolkata), who later became famous as Sri Ramakrishna Paramahamsa due to his state of mind.
"On attaining the paramaha अवस्थाsa stage all the deeds are missed, then man always keeps on remembering and meditating on God, his mind is always full of God. If he ever does some action, it is only for public education. Even if a person cannot be a guru, when a big heavy beam floats on the water, the animals also sit on it and move forward. But if a crow sits on a rotting wooden piece, it sinks with it. That is why, in every age, God incarnates as Guru to teach the Manavajati. The only Sachchidananda is the Guru. " - Ramakrishna Paramahamsa
Monday, January 12, 1863
- First freedom of India - Time for physical freedom movement.
- Birth of Narendra Nath Dutt in a village named Jayarambati in Bankura district of West Bengal, which later became famous as Swami Vivekananda. His mother's name was Mrs. Bhuvaneshwari and father's name was Mr. Vishwanath, who was a devout Brahmin. Being received from the worship of Vishveshwar Mahadev of Varanasi, Mother named Veereshwar and affectionately called "Vile", but the father named Narendranath. Since childhood, they were naughty and curious in nature. Narendra's intelligence was acute since childhood and the longing to attain the divine was also strong.
Sunday, 11 September 1893
- First freedom of India - Time for physical freedom movement.
- Historical compilation of Swami Vivekananda (age 30 years 7 months 29 days) in the World Parliament of America held in Chicago.
June 1893 to December 1896
- First freedom of India - Time for physical freedom movement.
- Swami Vivekananda (up to 34 years of age) in Western countries. salient points-
"To express Hindu sentiments in English, then to create a religion which is simple, easy and popular, with dry philosophy, complex mythology and unique astounding psychology, and at the same time can satisfy the advanced minds - the difficulties of this task Only those who have tried for it can understand. In the Guddha Siddhanta of Advaita, the essence of poetry and life-giving power is to be generated for the life of the eternal copy. Examples of life-like characters have to be extracted from the highly entangled mythology, and to develop the very scientific and functional psychology from the science of illusions that confuse the intellect and bring them all in such a way that the child can understand it. . " - Swami Vivekanand
"Education does not mean that many such things should be put in your mind in such a way that they start fighting among themselves and your mind cannot digest them for life. The education with which we can build our lives, become human beings, create character and combine ideas, is truly worthy of being called education. If you can digest five emotions and create life and character accordingly, then your education is much more than that of a man who has managed to complete a complete library. "
- Swami Vivekanand
"We will have to re-teach the same basic truth, which was propagated only from here, our motherland. Then once in India, this fundamental element in the world - this truth has to be propagated. Why is this? Not because this truth is written in our scriptures, but every department of our national literature and our national life is full of it. This religious tolerance and this sympathy, great education of motherhood can be learned by every child, woman, man, educated, uneducated and all castes and varnas. You are called by many names, but you are one. Do not interfere in the so-called social reforms, because without any spiritual reform first, no other kind of reform can take place, I agree with the educated society of India that it is necessary to change the society. But how did it go? The method of destroying everything of the reformers has proved futile. My plan is this, we did nothing bad in the past. Did not believe it. Our society is not good, but bad. I just want him to be even better. We do not have to reach from untruth to truth or from good to bad. But to reach the truth from the highest to the highest, from the highest to the best and the best. I tell my countrymen that what you have done so far has done well, now is the time to do even better. "
- Swami Vivekanand
Thinking about one thing, man makes rules or rules make man? Man produces money or does man make money? Man produces fame and name or does fame and name produce man? My friends, be the first human beings, then you will see that all those other things will follow you. Let go of the hatred of mutual hatred and observe the objective, sadism, vigilance and century. If you are born in human vagina, then leave your fame here.
-Swami Vivekanand
"The country is covered with inaction, inferiority and fraud. Can intelligent people see this and stay stable? Do not cry Madras, Bombay, Punjab, Bengal - there is no sign of biographical power anywhere. You guys are thinking, 'We are educated' What have you learned? By rote some words of others in the other language and fill it in the brain, after passing the exam, you are thinking that we have become educated. Dhikdhik, is its name somewhere education? What is the purpose of your education? Either? Becoming a clerk or becoming a lawyer, and if it is enough, then another form of clerk is not the job of a deputy magistrate? How did it benefit you or the country?
- Swami Vivekanand
"Relying only on books, the human mind only leads to decadence. What can be more atheistic than saying that divine knowledge is bound only in this book or in that scripture. "
- Swami Vivekanand
“Social ailment will not be countered by external measures; We have to adopt inner remedies for that - try to work on the mind. No matter how long we talk, we have to know that to overcome the faults of the society, not directly but indirectly by the school of education.
- Swami Vivekanand
“I would say to the reformers that I am far more reformer than myself. Those people want to improve a bit here and there - and I want radical improvement. We differ only in the system of reform. Their system is destructive and my organizational. I do not believe in improvement, I believe in natural progress. ” - Swami Vivekananda
"Mastery for a long time deteriorates your intellect." Knowledge does not develop. Staying between boys day and night gradually brings inertia; Hence, do not master anymore. Although my father was a lawyer, I do not wish to have a lawyer in my family. My Gurudev was opposed to this and I also believe that there will definitely be some disturbances in the family whose people are lawyers. Our country is covered with lawyers - hundreds of lawyers are coming out of universities every year. For our caste at this time, diligence and scientific talent is required. "
- Swami Vivekanand
"Even if people are not taught to become self-reliant, even a small village in India cannot be helped even if the entire opulence of the world is fully provided. Providing education should be our first task, extension of education is necessary for excellent means of both character and intelligence.
- Swami Vivekanand
"Experience is the only source of knowledge." Religion is the only science in the world that lacks certainty, because it is not taught as a science dependent on experience. It should not happen. But a small group of such people always exists, who teach religion through experience. These people are called mystics. And in every religion, they speak the same voice. And teach the same truth. This is the real science of religion. As such, mathematics does not vary in any part of the world. They are all of the same type and their condition is also the same. The experience of those people is the same and this experience takes the form of religion. ”- Swami Vivekananda
"Religion is related to the truths of the Tatvik (spiritual) world in the same way that chemistry and other physical sciences are related to the truths of the physical world. To read chemistry one needs to read the book of nature. Your book is your intellect and heart to get the education of religion. Saints often remain ignorant of physics. Because they read a different book ie internal book; And scientific people too often remain ignorant about religion because they too are reading different books, ie external books. " - Swami Vivekananda
After all, what worsens with this higher education or not? It would be much better that people get a little mechanical education instead of sifting through the offices of higher education, so that they will be able to fill their stomach by getting engaged in work. ”
- Swami Vivekanand
"I see with my mind that future all-India India is awakened by a Vaidantika mind and Islamic body, ripping off this chain of disputes, glorified and unbeatable. My brother cannot do any good work without hindrance. Those who try till the end get success. I believe that when there is one caste, one Veda, peace and unity, then the golden age will come. The idea of the golden age will give India life again. Have faith. "
- Swami Vivekanand
"The integrity of the whole world, which the world is waiting for, is the second sense of our Upanishads." The antiquities and segregation of ancient times are rapidly decreasing at this time. Our Upanishads have rightly said - "Ignorance is the cause of all kinds of sorrows." Look at the stage of social or spiritual life, in which it comes out right. We only hate each other with ignorance, because of ignorance we do not know each other and therefore do not love. When we get to know each other, love will rise. The rise of love is certain because are we not all one? Therefore, we see that even if we do not try, the unity of all of us comes by nature. Even in the areas of politics and social policy, the problems that were only national twenty years ago, at the moment, its epistemology is only taking a bigger shape on the basis of nationality. Only international organizations, international legislations are the basic form of modern day. "
- Swami Vivekanand
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